Analýza základných škôl v meste Zvolen

V meste Zvolen v súčasnosti prebiehajú viaceré zmeny, ktoré sa týkajú fungovania základných škôl.

Prvou významnou zmenou je zmena školských obvodov. Od 14. apríla 2022 platí všeobecne záväzné nariadenie, ktoré upravilo školské obvody tak, aby žiaci a žiačky z vylúčených rómskych komunít navštevovali viaceré základné školy vo Zvolene (Mesto Zvolen, 2022). S prerozdelením týchto detí do viacerých škôl počíta aj nové nariadenie od 1. júla 2024 (Mesto Zvolen, 2024).

Druhou dôležitou zmenou je zmena zriaďovateľa ZŠ P. Jilemnického 1. Od 1. júla 2024 školu nezriaďuje Mesto Zvolen, ale občianske združenie Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica (Mestské zastupiteľstvo vo Zvolene, 2023).

Tieto zmeny vstupujú do vzdelávacieho prostredia mesta Zvolen, ktoré je špecifické. V súčasnosti však nie je k dispozícii žiadna analýza, ktorá by mapovala špecifiká vzdelávacieho prostredia vo Zvolene. Rovnako chýbajú informácie o tom, ako vníma prebiehajúce zmeny širšia verejnosť.

Predkladaná správa prináša takúto detailnejšiu analýzu vybraných charakteristík vzdelávacieho prostredia vo Zvolene. Správa má pritom dve časti.

Prvá časť sa zameriava na analýzu administratívnych údajov o základných školách vo Zvolene. Jej cieľom je zmapovať stav základných škôl v meste Zvolen z hľadiska dôležitých ukazovateľov, ktoré sa týkajú zloženia žiactva, personálneho zabezpečenia škôl a vzdelávacích výsledkov žiakov a žiačok

Druhá časť sa zameriava na analýzu skúseností a pohľadu rodičov. Cieľom je zmapovať, ako si rodičia detí predstavujú dobrú školu a ako rodičia hodnotia vzdelávaciu ponuku škôl vo Zvolene. Súčasne sme zisťovali, ako rodičia vnímajú prebiehajúce zmeny vo fungovaní základných škôl vo Zvolene.

Pohľady rodičov sme zisťovali dvoma spôsobmi. S rodičmi sme najskôr realizovali fokusové skupiny. Aj na základe výsledkov fokusových skupín sme následne rodičom rozposlali elektronický dotazník.

Zamerali sme sa tak na rodičov z majority, ako aj na rodičov detí z vylúčenej rómskej komunity. Druhú skupinu sa nám však, podľa očakávaní, nepodarilo dostatočne zachytiť prostredníctvom elektronického dotazníka. Vzhľadom na obmedzené kapacity sa nám nepodarilo dozbierať údaje formou, ktorá by bola pre týchto rodičov prístupná (napríklad s pomocou terénnych pracovníčok a pracovníkov). Chýbajúce kvantitatívne údaje sa však v správe usilujeme vyvážiť detailnejšou analýzou fokusovej skupiny, ktorej sa zúčastnili rómski rodičia.

Pridaj komentár