Svet medzi riadkami: O úspechu dieťaťa v škole rozhoduje adresa rodičov
Na Slovensku sa systém vzdelávania nastavil jednoducho: po otestovaní školskej zrelosti sa očakáva, že dieťa bude pripravené na školu a zvládne vyučovanie bez väčších problémov.
Ak dieťa narazí na ťažkosti, jedným z mála nástrojov, ktoré majú učiteľky a učitelia k dispozícii, je opakovanie ročníka alebo preradenie do špeciálnej školy. To však problémy nerieši – často ich dokonca prehlbuje a mnohé deti opúšťajú školu bez vzdelania, na aké majú potenciál.
Novšie prístupy však hovoria, že to má byť škola, kto sa má prispôsobiť potrebám dieťaťa a poskytnúť mu potrebnú podporu.
Žiaľ, na Slovensku takáto podpora deťom často chýba. Za túto situáciu však nemôžeme viniť učiteľky a učiteľov. Nemajú vytvorené podmienky, aby mohli túto úlohu zvládnuť sami. Je úlohou štátu, aby zabezpečil školám podporné tímy – špeciálne pedagogičky, psychologičky či pedagogických asistentov – a zároveň rozvíjal zručnosti učiteliek a učiteľov, aby vedeli účinne pracovať s deťmi, ktoré potrebujú viac podpory.
Ako v súčasnosti vyzerá vzdelávanie detí z nízkopríjmových rodín, so zdravotným znevýhodnením alebo bez znalosti slovenčiny? A čo treba urobiť, aby aj tieto deti dostávali kvalitné vzdelanie? Vypočujte si nášho analytika Michala Rehúša v podcaste Svet medzi riadkami pod záštitou organizácie Človek v ohrození a dozviete sa viac.